Náš názor na nanokosmetiku

16.06.2018

Různé reklamy nás přesvědčují o téměř zázračných vlastnostech nanotechnologie. Proč tomu nevěřit, když vypadá video tak věrohodně a nějaký předmět klouže po karoserii jako máslo na pánvi. Jaká je ale realita. Vyzkoušeli jsme pro Vás přípravek od společnosti PIKATEC určen. pro kola, protože každý zná, že kola bývají nešpinavější díky prachu z brzových destiček. Kola byla nedávno nově nalakovaná, tudiž hlubokých nerovností by mělo být minimum. Tenká vrstva by měla chránit povrch těchto kol přesně jako v reklamě. Bohužel zázrak se neděje. Prach se na kolech usazuje subjektivně úplně stejně, co však musím uznat, zdá se mi, že jde z kol umýt mnohem snadněji, někdy stačí jen 2x přejet houbou či postříkat VAPkou. Jestli se to vyplatí si každý musí zhodnotit sám. Kvůli na nanesení je potřeba mít kola sundaná minimálně celý den, aby látka dobře vytvrdla. Kola je nutné dokonale umýt, takže si přioravte klidně i 2 hodiny. Přípravek vystačil na celou sadu ze všech stran, tedy i vnitřních. Kdyby se dělali jen vnější, možná vystačí na i na 2x. V návodu slibují trvanlivost až 12 měsíců. Osobně bych tomu věřil, jen v oblastech bez klasické české zimy. Co s vrstvou udělá sníh, mráz a sůl, už si můžete domyslet sami. Přípravek stál samotný asi 600 Kč.

Co jsem pátral po zkušenostech z aplikací na celou karoserii, tak prý funguje podobně, ale jen na nových autech se zánovním lakem. Starší laky jsou na mikroskopické úrovni zřejmě tak zvrásněné, že tenoučká vrstva je nezakryje. S aplikací vyjde asi ke 3 000 Kč, za to je lepší investovat do profesionálního rozleštění laku s aplikací dlouho tvrdnoucího vosku. Vyjde to asi na 5 až 7 000 Kč, ale výsledek bude na první pohled znatelný. Trvanlivost a slibují také okolo 1 roku, ale zde bych tomu věřil více.

Celkově nanokosmetice tedy nevěřím, jelikož plně funguje na klasickém modelu zázračných připravků, jako jsou aditiva do morového oleje, spořiče paliva nebo fixy, které nechají zmizet škrábance. Jsou to drahé a nefungují. Ale aspoň Vám to nesežere karoserii, jako to dělají aditiva s vysokou příměsí korozivních látek, které Vám doslava sežerou motor zevnitř. Obecné platí, že ohledně aut už je vše vymyšlené a co v praxi zlepší konkrétní vlastnost až o desítky procent, je to vždy na úkor životnosti. Např. některé závodní vzduchové filtry. Ano, rozdíl je ihned znatelný, ale do pár mésíců Vás čeká nákladná oprava váhy vzuchu v horším případě i motoru, neboť v oleji bude spousta nečistot. V závodech se totiž dělá 1 věc, kterou běžní motoristé nedělají. Po každém závodě motor rozeberou a důkladně vyčistí.